اساس نظم اداری
نظم اداری بدین صورت است که بهاءالله، پسر ارشد خویش عباس افندی (عبدالبهاء) را در کتاب اقدس و کتاب عهدی مبین آثار و جانشین خود پس از وفات معرفی کرد. او نیز پس از خود در الواح وصایا شوقی افندی (مشهور به ولی امرالله ۱۹۵۷-۱۹۲۱) را به عنوان جانشین خود برگزید.در عین حال بنا به مندرجات کتاب اقدس و الواح وصایا یک نظام انتخابی به نام بیت العدل اعظم نیز باید در تحت نظر ولی امرالله مسئول حل و فصل امور جامعه بهائی باشد. که پس از وفات ولی امرالله، اولین انتخابات بیت العدل اعظم در سال ۱۹۶۳ برگزار گردید.
در حال حاضر جامعه بهائی در صورت امکان در هر شهری یک گروه نه نفره به نام «محفل روحانی محلی» انتخاب میکنند به این ترتیب که انتخاب اعضای محافل (محلی، ملی، بیتالعدل اعظم) به صورت رای مخفی و آزاد است و بدون کاندیدا و تبلیغات برگزار میشود. نمایندگان منتخب محافل روحانی محلی، اعضای «محفل روحانی ملی» را از بین کلیه اعضای جامعه بهائی آن کشور انتخاب میکنند. و اعضای محافل ملی تمامی کشورها ۹ نفر اعضای بیت العدل اعظم الهی را انتخاب میکنند، که در راس امور ادرای و روحانی دین بهائی قرار دارد.
محل بیتالعدل اعظم در شهر حیفای اسرائیل در کوه کرمل است. بهاءالله در سال ۱۸۹۰ در لوح کرمل، کوه کرمل را برای قرار گرفتن رمس باب و هم چنین مقر بیتالعدل اعظم الهی انتخاب نمود و در آن زمان کرمل در دولت عثمانی واقع گشته بود و اسرائیل ۵۸ سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۸ استقلال یافت.
شوقی افندی، ولی امرالله در دین بهائی در نوشتههای خود اشاره به دو نوع نظم میکنند
- نظم اداری
- نظم اداری مقدمه ایجاد نظم بدیع است
- نظم بدیع جهانی
- نظم بدیع وسیله تحقق وحدت عالم انسانی است
تأسیسات نظم اداری به ۲ دسته تقسیم میشود :
- تشکیلات انتخابی
- تشکیلات انتصابی
No comments:
Post a Comment