نظافت و بهداشت
اهمیت نظافت در
آئین بهائی
بقدری زیاد است که بهاءالله، شارع دین بهائی در این مورد میگوید که اگر
کسی با لباس کثیف، نماز یا دعا بخواند خداوند نماز و دعای او را قبول
نمیکند.
[۱۸] بهاءالله، در مورد پاکیزگی اشیاء و اجسام اینچنین میگوید:
« |
هر چیز کثیفی را میتوانید با آب شستشو بدهید و پاکیزه کنید، اما آبی که حالات ثلاثه آن یعنی رنگ و بو و مزهاش تغییر نکرده باشد [۱۹] |
» |
بدین طریق است که حکم نجاست از جمیع اشیاء برداشته شدهاست.
[۲۰][۲۱]
« |
خداوند برداشتهاست در این ظهور مبارک حکم نجاست را از جمیع اشیاء و از ملل دیگر [۲۲]. |
» |
در شریعتهای سابقه و به شهادت کتب قرآن و انجیل و تورات بسیاری از
چیزها و بسیاری از قبائل و طوائف در نزد پیروان ادیان نجس بودند و پیروان
آن دین باید از آن اشیاء و یا از آن اشخاص دوری کنند. از نظر یهودی و نصاری
که اسلام را قبول ندارند، مسلمین نجسند. مسلمین نیز مشرکین و کسانی که خدا
را قبول ندارند، نجس میدانند.
[۲۳]
بر هر فرد بهائی واجب است که احکام نظافت را که در زیر شرح داده میشود
اجرا نماید، لازم به ذکر است که احکام بهائی مربوط به ۱۵۰ سال پیش است و در
ان زمان مردم ایران همگی در خزینه حمامهای عمومی خود را میشستند و چون اب
انها مدت زیادی عوض نمیشد، بر اثر کثرت استعمال رنگ ان تغییر میکرد،
متعفن میشد و سبب اشمئزاز میگردید و مخالف بهداشت بود.
[۲۴]
- لااقل هفتهای یکبار به حمام برود و خود را بشوید
- ورود به خزینه را منع کردهاند و دستور است که از آب تمیز استفاده شود
- در تابستان هر روز و در زمستان هر سه روز یکبار پاهای خود را بشوید
- هفتهای یکبار ناخنهای خود را بگیرد
- سعی کند که از گلاب و عطر استفاده نماید تا بوی خوش بدهد.
- …[۱۸]
یکی از موارد دیگر طهارت، طهارت ماء نطفهاست تا دیگر اطلاق نجاست ماء نطفه بر کسی نشود و کسی را به این نسبت ناهنجار نیازارند
[
No comments:
Post a Comment